Palackého most

Pátým pražským mostem přes Vltavu, počítáno po proudu řeky, je Palackého most. Zároveň je také třetím nejstarším mostem a dokonce třetím kamenným mostem v Praze. Most nese i jedno prvenství. Poprvé v Praze bylo při jeho stavbě použito techniky tzv. kesonového zakládání pilířů.

Impulzem pro jeho výstavbu byl rozvoj průmyslového Smíchova na levém břehu Vltavy. Stavba byla zahájena roku 1876 a první doprava se po něm rozjela roku 1878. Projekt mostu ve stylu neorenesance vypracoval český inženýr Josef Reiter s architektem Bedřichem Münzbergrem.

Most má délku 228 m a je rozdělen na 7 segmentových kleneb. Pro jeho stavbu bylo použito žulových kvádrů odlišných barev. V letech 1950 až 1951 prošel opravou a rozšířením na necelých 14 metrů.

Most byl původně vyzdoben. Byla na něm 4 monumentální sousoší s náměty z české mytologie od J. V. Myslbeka. Sousoší byla koncem druhé světové války při náletech poškozena a po roce 1945 přenesena do Vyšehradských sadů, kde si je dnes také můžete prohlédnout. Po mostě vedla dvoukolejná tramvajová trať a auta jezdila jednosměrně jen v jednom pruhu. Most nesl ve své historii několik jmen. Nejprve se mu říkalo Kamenný na Smíchov, pak Podskalský, ale od roku 1878 už to byl Palackého most. Most dnes spojuje Rašínovo a Hořejší nábřeží.

Na palubě našich lodí a parníků Vás vezmeme pod Palackého most například při plavbě na Slapy, která vyplouvá z Rašínova nábřeží. A prohlédnete si ho i při plavbě s obědem nebo s večeří, které vyplouvají z Dvořákova nábřeží.

Kde nás najdete