Tradice paroplavby v Praze začíná už s pokusy Josefa Božka na parním člunu ve Stromovce. První parník Bohemia zde postavil Angličan John Joseph Ruston a spolu s majitelem lodi Johnem Andrewsem ho předvedl Pražanům v květnu 1841. Bohemia pak sloužila na Labi na trase do Drážďan, do Prahy zajížděla jen výjimečně za příznivých plavebních podmínek.

První úspěšný pokus zavést v Praze osobní lodní dopravu je spojen se založením Pražské paroplavební společnosti (PPS) v roce 1865. Iniciátorem jejího vzniku byl František Dittrich, pozdější pražský primátor, a byla zavedena jako ryze český podnik.

První parník Praha společnost získala už v roce 1865, další parník Vyšehrad následoval o rok později. Nejstarší parníky PPS dodala zpravidla Rustonova loděnice z Prahy, která v té době patřila mezi největší rakouské podniky v oboru. Od konce 80. let 19. století PPS vlastnila už poměrně velký lodní park, který postupně obměňovala. Poslední parníky společnost získala ve 40. letech, dva z nich - Vltava a Vyšehrad - jsou ještě v provozu. Jádro současného lodního parku ovšem tvoří osobní lodě.

Osobní lodní doprava provozovaná PPS se ve svých počátcích omezovala zejména na plavby po Praze a do Štěchovic, později byla ovšem rozšířena i do Mělníka na dolní Labe do Hřenska a na střední Labe až do Kostelce n. L. a do Nymburka. Byl o ní značný zájem, vrchol ve výkonech byl koncem 19. století a ve 20. a ve 40. letech 20 století. Po finančních potížích, které měla společnost ve 30. let v ní získal podíl stát, jistou dobu přímo patřila Dopravnímu podniku hl. města Prahy. Od roku 1992 je znovu soukromým podnikem a tato změna přinesla výrazné investice do rozvoje lodního parku do zkvalitnění služeb pro klienty.

Kde nás najdete