Parník Vyšehrad oslaví 75 let

Tři čtvrtě století uplyne 1. května 2013 od okamžiku, kdy poprvé vyplul nejstarší český historický parník, slavný Vyšehrad. Pražská paroplavební společnos (PPS)  oslaví toto významné jubileum slavnostní plavbou obou historických parníků Vyšehradu a Vltavy z Prahy na Slapy a zpět. Pražská paroplavební společnost disponuje největší flotilou parníků ze všech evropských hlavních měst. Bylo zahájeno řízení směřující k vyhlášení obou parníků kulturní památkou.

Parníky vyplují ve středu 1. května v 8:30 od Rašínova nábřeží v Praze. Oficiální program proběhne na palubě Vyšehradu. Pro veřejnost bude připraven parník Vltava, jízdenky na plavbu je možné zakoupit od úterního rána v přístavišti PPS na Rašínově nábřeží. Na  palubách obou parníků bude připravena rozkvetlá třešeň pro prvomájový polibek.

Trasa plavby

(s místy, kde je možno nastoupit  i vystoupit)::

8:30  -  Praha 2, Rašínovo nábřeží

9:40  -  Zbraslav

10:55 - Davle

11:20 - Štěchovice

12:30 – Slapy, Třebenice

14:30 -  odplutí ze Slap

po 18:00 - návrat do Prahy

V rámci oficiálního programu bude otevřena výstava fotografií z historie parníku, plavbu doprovodí odborným výkladem přední odborníci (např. Vít Vlnas pověřený řízením Národní galerie, nový ředitel pražského pracoviště Národního památkového úřadu Ondřej Šefců, historik plavby František Vichta, prof.  Jan Royt a další), bude pokřtěna kniha Zdeňka JIráska "Z Prahy do Svatojánských proudů" atd.

 

Parník Vyšehrad bude v roce svého jubilea nově nasazován na většinu sobotních linkových plaveb na Slapskou přehradu. Jízdní řády jsou k dispozici na www.paroplavba.cz.

Vyšehrad byl byl spuštěn na vody pod jménem Antonín Švehla spolu se sesterským parníkem Dr. Edvard Beneš na prvního máje 1938. Slavnostní akt pod záštitou tehdejšího předsedy československé vlády Milana Hodži byl v době sílícího ohrožení republiky, ani ne půl roku před Mnichovským diktátem, významnou demonstrací národní suverenity i schopnosti a síly našeho průmyslu. Také na změnách jména, kterými parník prošel v následujících letech a desetiletích, se zobrazily moderní dějiny naší země. Nedlouho po svém spuštění na vodu a konci prvorepublikové svobody dostal německý název Karlstein, který byl po válce změněn na T.G. Masaryk. Toto jméno však nová nastupující komunistická totalita nesnesla a proto byl parník přejmenován na Děvín. Na vodě obvyklá tradice zachovávat jména významných lodí pak vedla k přijetí současného jména Vyšehrad, jehož je současný parník v rámci Pražské paroplavební společnosti již čtvrtým nositelem. Toto jméno je v Pražské paroplavbě zachováváno již od roku 1866, kdy byl pouhý rok po založení společnosti spuštěn na vodu první parník PPS tohoto jména.

Pražská paroplavba letos vstoupila již do své 148. sezóny. Mezi mnohé novinky patří už třetí nástupní místo na linkách do zoo – jediné české certifikované ekologické přístaviště na Kampě, odkud popluje zdarma přípoj k lince z přístaviště Na Františku. PPS tak vychází vstříc zvyšující se poptávce po nejpohodlnější a nejpříjemnější dopravě do oblíbeného místa rodinných vycházek. Beze změn zůstává linka do zoo z Rašínova nábřeží.

Rozvíjí se spolupráce s Muzeem Karla Zemana, které si během několika měsíců od otevření získalo velké uznání. Výsledkem této spolupráce jsou společné programy zahrnující  vyhlídkové plavby do Čertovky začínající přímo v muzeu a spojené s jeho prohlídkou. Dalším výsledkem spolupráce je nová podoba jediného českého plavidla poháněného solární energií ElektroNema, které bylo postaveno podle originálního projektu Pražské paroplavby. Vzhled, vycházející ze Zemanovské poetiky a nabízející zcela nový zážitek z pražských Benátek, ocení malí i velcí návštěvníci.

Rozšířeno je již tak široké spektrum vyhlídkových  plaveb ze všech zmíněných přístavišť. V nabídce jsou hodinové i vícehodinové plavby, spojené také s obědy a večeřemi. Stále větší uznání získává loňská novinka novinka určená těm nejnáročnějším, program Sladká Praha - večerní tříhodinová vyjížďka luxusně zrekonstruovanou lodí Lužnice spojená s gastronomickým zážitkem nejvyšší kvality. Lužnice se zařadila mezi skvosty flotily Pražské paroplavební společnosti po bok velice vyhledávaného, do původní podoby zrekonstruovaného historického parníku Vltava, zmíněného Elektronema,  mahagonových, na zakázku vyrobených hybridních člunů pro historické centrum Prahy nebo nejstaršího českého historického parníku Vyšehrad.

Pražskou paroplavební společnost založil v roce 1865 pozdější legendární pražský primátor František Dittrich. Je tak jednou z nejstarších českých existujících firem a zároveň s téměř třemi desítkami lodí ve spojené flotile pod hlavičkou "Prague Boats" největším osobním lodním dopravcem v republice.